Bomen planten terwijl je aan het shoppen bent, het is maar één van de voorbeelden hoe innovatie in de financiële sector twee op het eerste gezicht losse zaken bij elkaar brengt: bankieren én de behoefte vanuit de samenleving aan vergroening en verduurzaming.
Bedrijven die hier niet op inspringen, staan straks met lege handen en zonder de support van klanten. Ook financiële instellingen hebben die boodschap inmiddels begrepen. Daarom zijn het niet alleen meer de geijkte spelers als Triodos en ASN die binnen het bancaire duurzaamheid in hun producten hebben ingebouwd.
Duurzaamheid en banken: vroeger een usp, nu vanzelfsprekend
De afgelopen jaren zagen we een gestage stroom van groene bancaire initiatieven langskomen. Klimaat en milieu zijn immers urgente issues geworden en duurzaamheid is veranderd van een unique selling proposition in een standaard must do, must have. Heb je geen duurzaamheid in je pakket? Dit is nu nog vaak het geval bij traditionele banken. Geheid dat ofwel klanten vertrekken of dat je als bank geen nieuwe klanten meer aantrekt.
Verduurzaming kan veel verschillende vormen aannemen. Je kunt als bank klanten de vrijheid geven om te kiezen om hun geld te investeren in duurzame bedrijven, groene R&D stimuleren of huiseigenaren helpen om van het aardgas af te komen en hun woning te isoleren. Je kunt een deel van je winst investeren in duurzame landbouwprojecten, natuurbescherming, bouwers belonen voor het gebruik van duurzame materialen. Of je kunt op grote schaal bomen planten om daarmee broeikasgassen af te vangen.
bunq, bank of The Free, introduceerde in 2019 de GreenCard, een kaart waarmee de gebruiker bij elke kaartbetaling een boom kan laten planten. Volgens bunq één van de gemakkelijkste manieren om het milieu positief te beïnvloeden.
De bank werkt daartoe samen met Eden Reforestation, een Amerikaanse non-profitorganisatie die in ontwikkelingslanden ontboste gebieden herstelt. De GreenCard sloeg meteen aan: binnen vier maanden tijd zorgden bunq-gebruikers voor de aanplant van meer dan 100.000 bomen, na zes maanden was dit al 500.000. “We willen groen gemakkelijk maken,” zei bunq-oprichter en CEO Ali Niknam bij de introductie ervan.
Van groen naar supergroen
Was de GreenCard al een succes, afgelopen april lanceerde bunq SuperGreen. Het idee: waarom groen zijn als je ook supergroen kan zijn? 29 mei, tijdens een livestream vanuit het kantoor in Amsterdam, lanceerde Ali Niknam de nieuwe app met een ander ontwerp en meer functionaliteiten. En een nóg groenere ambitie.
Het is namelijk de bedoeling dat bunq-gebruikers met SuperGreen binnen twee jaar hun jaarlijkse CO2-voetafdruk naar nul terugbrengen. Wie met SuperGreen een aankoop doet, plant automatisch een boom voor elke uitgegeven honderd euro – dat is een verdubbeling van de impact ten opzichte van de GreenCard. Daarbij is de SuperGreen nu voor Personal-gebruikers beschikbaar, naast voor ondernemers met een zakelijke rekening.
Niknams ambitie is om binnen een jaar minstens een miljoen bomen op deze manier te hebben geplant. Wanneer je bedenkt dat elke aangeplante boom tijdens zijn vijfentwintigjarige levensduur zo’n 308 kilo CO2 opslaat, dan is die zero emissie binnen twee jaar allesbehalve sciencefiction. Tien bomen heffen het CO2-effect van drie vluchten van Parijs naar New York al op!
Nieuwe, speelse functies
Niet alleen kun je met SuperGreen een boom planten voor iedere uitgegeven 100 euro, in de bunq-app kun je zien wat jouw werkelijke bijdrage is aan de herbebossing. Realtime, maar dat spreekt voor zich. Een typisch voorbeeld van gamification in de bankenwereld. Door in de app een groep met je vrienden of familie te maken en samen te werken, kun je meer bomen planten. Ook kun je met je ‘tribe’ de strijd aangaan met andere groepen.
De vernieuwde app geeft je ook de mogelijkheid om makkelijk geld op te halen voor een goed doel. Denk aan grootse doelen zoals het tegengaan van klimaatverandering, maar je kunt ook op kleinere schaal iets betekenen voor je omgeving. Die feature heet Common Goals. Zo kun je bijvoorbeeld geld doneren aan een school in de buurt die extra materialen nodig heeft. Of zelf een project aanmaken en geld ophalen om de speeltuin in je buurt een opknapbeurt te geven.
Deel je initiatief met vrienden, familie of andere gebruikers en de app zorgt er automatisch voor dat alle bijdragen direct op het juiste IBAN-nummer worden gestort. Neobank bunq zorgde eerder al voor innovaties die vervolgens door de traditionele banken werden overgenomen. Dat ‘groen’ in de toekomst de standaard gaat zijn, lijkt niet meer dan logisch.
Dit artikel in tot stand gekomen door een samenwerking met bunq.